Program Y2Y Peringkat Kebangsaan Adun Daerah Timur Laut

|




Program Y2Y Peringkat Kebangsaan Adun Daerah Timur Laut

Tarikh : 21 ~ 23 March 2008 ( 3 Hari 2 Malam )

Tempat : Pendang, Lakes Resort , Kedah Darul Aman

Pada 8.30 pagi 21 March 2008, Wakil Kelab Rakan Muda Parlimen Bukit Bendera iaitu , Nicholas Choo , Tan Hoong Ni Janice dan Fadihisyam telah berkumpul di Kompleks Belia Dan Sukan bersamaan dengan peserta-peserta lain. Selepas itu, kami pun bertolak dengan bas yang disediakan pada kira-kira 10 pagi.

Sepanjang perjalanan , kami telah berhenti di tempat beristirehaf untuk menjamuan sarapan pagi. Pada pukul 1 petang , kami telah tiba di tempat tujuan kami, iaitu Pendang Lakes Resort. Selepas itu , kami dibahagian bilik doom yang lelaki tinggi serumah dan sebaliknya. Pada 2.30 petang , kami diminta untuk berkumpul di dewan terbuka dan menjalankan program ice-breaking di bawah pimpinan komander kami, Encik Adnan.Sepanjang program tersebut juga telah dengan lebatnya tetapi kami semua tetap berseronok. Kumpulan juga telah dibahagian dan mani pun diminta berehat sehinggalah pukul 7.30 malam dan berjamuan di dewan makan .

Selepas itu , bermulalah ceramah pertama tentang Rakun Kursus dan Perkembangan Diri oleh Encik Adnan yang mengenai pengertahuan yang diperoleh daripada pelbagai saluran dan cara-cara untuk menggunakannya .Seseorang boleh Berjaya menlalui “ASK” yang bermaksud A – Attitidu ( Sikap berdisiplin ) S – Skill ( Teknik )dan K – Knowledge( Pengetahuan ). Ceramah tersebut telah tamat pada pukul 12 malam dan kami pun pulang ke bilik masing-masing.

Hari Kedua(22 March 2008) pada 6 .00pagi , kami telah bangun awal dan amat Islam bersolat dulu . Selepas itu, kami pun bersenam dengan aerobic ‘special’Encik Adnan.Setelah selesai bersenam, kami bersarapan pagi dan mengemas diri untuk menyertai kursus kedua yang dibagi oleh Encik Fizam. Ceramah tersebut adalah mengenai “Public Speaking ”.-Percakapan awam, beliau telah mengajar kami iaitu seseorang ketua tidak mencipta pengiukt, tetapi mencipta lebih banyak ketua yang baru ! Selain itu , 12 aspek telah dijelaskan untuk Berjaya semasa bercakap di kawasan awam termasuklah keyakinan , Keberanian , teknik, nada, rupa dan sebagainya.

Selain itu , Nicholas juga diminta untuk member ceramah yang berbahasa cina untuk menyatakan pendapat tentang pengambilan dadah yang semakin meningkat pada usia muda lagi. Selepas itu , kami pun mengada makan tengah hari dan beraktiviti dalam kumpulan bagi persediaan pembentangan kumpulan . Pada pukul 5 petang, kami pun pulang ke bilik untuk rehat dan bersiap sedia untuk majlis penutup dan pesembahan. Pada pukul 8 malam , kami menjamuan malam dan menghadiri majlis tesebut. Encik Vijayan Kumar A/L Ndarajan ( Penolong Pangarah Jabatan Belia Dan Sukan Daerah Timur Laut )telah hadir bersama dengan Encik Adnan , Encik Fizamdan Penghulu kami , Danil . Beliau telah mengalakkan kami lebih berazam dalam perkara yang kami usahakan dan merasmikan majlis penutup di bawah nyanyian agu patrotik peserta-peserta .

Selepas itu, bermulalah persembahan0persembahan seperti lakonan , tarian ,nyanyian daripada kumpulan-kumpulan. Kami telah bersenorok sepanjang malam dengan hati yang riang . Pada 12.30 malam,kami balik ke doom dan tidur.

Pada 7.30 pagi hari terakhir( 23 March 2008),kami tidak bersenam lagi dan terus bersarapan . Kami telah menyertai kursus terakhir Encik Adnan dengan menjalani latihanyoga, tontonan klip video yang lucu dan kreatif dan menjalankan penilaian ke atas kem tersebut. Pada 11 pagi kami menjamu selera dan bertolak balik ke Pulau Pinang . Pada 2 petang , kami pun tiba dengan selamat dan pulang ke rumah masing-masing.

Report By Nicholas Choo

0 comments: